منابع تغذیه بدون وقفه (یو پی اس)

  • فیدار کوثر
  • 1403/6/29
مقدمه
منابع تغذیه بدون وقفه (UPS)، تجهیزات الکتریکی واسطی هستند که در سیستمهای برق AC...
منابع تغذیه بدون وقفه (یو پی اس)

مقدمه

منابع تغذیه بدون وقفه (UPS)، تجهیزات الکتریکی واسطی هستند که در سیستمهای برق AC کاربرد داشته و همانطور که از نام آنها مشخص است، در صورت قطعی برق، توان مورد نیاز بارهای خود را بدون ایجاد وقفه تأمین خواهند کرد. مدت زمان تأمین این توان به آمپر ساعت و تعداد باتریهای متصل شده به یو پی اس بستگی دارد. با توجه به آنکه سیستمهای IT و مراکز داده باید بدون هیچگونه وقفه ای خدمات خود را ارائه دهند، یو پی اسها عضو جدایی ناپذیر این پلنتهای صنعتی خواهند بود.

محاسبه توان نامی یو پی اس

توان نامی منابع تغذیه بدون وقفه را میتوان از فرمول زیر محاسبه نمود: S_UPS که در آن Pload توان بارهای تغذیه شده توسط  UPS میباشد. فاکتور P.F.min(UPS,load) ضریب توان کمینه بار و UPS را نشان میدهد. Falt ضریب ارتفاع یو پی اس در محل نصب میباشد.

نکات مهم در انتخاب یک یو پی اس

تکنولوژیهای متفاوتی در ساختار یک UPS وجود دارد. با توجه به نوع بار و اهمیت آن، این تجهیز باید با توجه به نکات زیر انتخاب شود.
  • ورودی منابع تغذیه بدون وقفه تریستوری دارای هارمونیک بسیار بالا میباشد. بنابراین توصیه میشود از یو پی اس هایی با پل کامل IGBT استفاده شود.
  • بهتر است بارهای IT از منابع تغذیه بدون وقفه Transformerless تغذیه شده و بارهای سیستم خنک سازی از یو پی اس های دارای ترانسفورماتور خروجی تغذیه شوند (چنانچه یو پی اس های بارهای خنک سازی بدون ترانسفورماتور انتخاب شوند، بارهای موتوری باید حتما دارای فن با تکنولوژی DC brushless باشند). علت این امر آن است که بارهای خنک سازی که عمدتاً موتوری هستند، توان تحمل هارمونیک PWM خروجی UPS را نداشته و عمر مفید آنها کوتاه خواهد شد. درصورتی که بارهای IT نسبت به هارمونیک PWM حساس نبوده و با توجه به وزن بالا و نویز زیاد یو پی اس های ترانسفورماتور دار، بهتر است از مدلهای بدون ترانسفورماتور استفاده شود.
  • در صورت قطعی برق بالا دست UPS، نول خروجی، داخل دستگاه ایجاد شده و مستقل از نول ورودی عمل خواهد کرد. با توجه به این نکته میتوان دریافت در صورت قطعی برق، سیستم ارت پایین دست UPS، به سیستم ارت IT تبدیل شده و در صورت اتصال کوتاه، حفاظتهای لازم وجود نخواهد داشت. بنابراین توصیه میشود در مسیر بایپس یو پی اسها ترانسفورماتور ایزوله 400/400 ولت دیده شود. به این ترتیب میتوان سیستم ارت را به صورت صحیح به شکل زیر پیاده سازی نمود:
1- از محل منابع اصلی (ترانسفورماتور تا تابلوی ATS سیستم ارت TNC پیاده سازی شود.) 2- از محل تابلوی ATS تا ترانسفورماتور بایپس سیستم ارت TNS اجرا شود. 3- از محل ترانسفورماتور بایپس تا تابلوی خروجی UPS سیستم ارت TNC اجرا شود. 4- از محل تابلوی خروجی UPS تا بار انتهایی سیستم ارت به صورت TNS اجرا شود.
.
  • حتی الامکان از یو پی اس های ماژولار استفاده کنید. این امر عمر MTTR (متوسط زمان لازم برای تعمیر) مراکز داده را به شدت کاهش داده و در نتیجه قابلیت اطمینان افزایش خواهد یافت.
  • بارهای خنک سازی که UPS را خنک میکنند، باید حتماً توسط UPS تغذیه شوند.
  • در سیستمهای Tier 4، دو مسیر در سیستم تغذیه بارهای IT و مکانیکال وجود دارد. بنابراین بهتر است ورودی Main و Bypass یو پی اس ها از دو مسیر متفاوت تغذیه شوند. در صورت تغذیه تجهیزات فوق از دو مسیر متفاوت، مسیر بای پس حتماً باید دارای ترانسفورماتور ایزوله باشد.
  • در هنگام انتخاب UPS به Icw مسیر بایپس این تجهیز دقت شود. این مقدار باید از مقدار اتصال کوتاه در تابلوی بالا دست این تجهیز بیشتر باشد. از دیگر مزایای قرار دادن ترانسفورماتور در مسیر بایپس، کاهش سطح اتصال کوتاه تا مقدار قابل تحمل یو پی اس میباشد.
برای سایزینگ منابع تغذیه بدون وقفه به صورت آنلاین میتوانید اینجا را کلیک کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اتواع ترانسفورماتور در مسیر منابع تغذیه بدون وقفه میتوانید از مقالات اشنایدر استفاده کنید.
نظرات :
ارسال نظر :

بعد از ورود به حساب کاربری می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید